Nasıl Akıllıca Soru Sorulur

Yazan: Eric Steven Raymond

Thyrsus Enterprises


Yazan: Rick Moen


Çeviren: Necdet Yücel


Çeviren: Osman Yüksel


Çeviren: Yalçın Kolukısa


Yasal Uyarı

Bu belgenin Türkçe çevirisinin kopyalama, dağıtma ve değiştirme izni, GNU GPL lisansı altında verilmiştir.

Bu çevirinin sürüm bilgileri:

Gelişim
Sürüm 1.2Ekim 2008ny
Özgün belgenin 3.6 sürümüne güncellendi.
 
Sürüm 1.1Mayıs 2006ny
Özgün belgenin 3.2 sürümüne güncellendi.
 
Sürüm 1.0Şubat 2004OY, YK
İlk çeviri
 

Özgün belgenin sürüm bilgileri:

Gelişim
Sürüm 3.619 Mart 2008esr
Küçük güncellemeler ve yeni bağlantılar
 

Özet

Üstatların dünyasında, sormuş olduğunuz teknik sorulara aldığınız cevaplar, cevap verilirken karşılaşılan zorluğa bağlı olduğu kadar sizin soruyu nasıl sorduğunuza da bağlıdır. Bu kılavuz size tatmin edici bir cevap alabilmeniz için nasıl soru sormanız gerektiğini öğretecektir.

Çeviriler: Almanca, Bahasa Endonezya Dili, Brezilya Portekizcesi, Çince, Çekçe, Danca, Estonyaca, Fince, Fransızca, Gürcüce, Hollandaca, İbranice, İspanyolca, İsveçce İtalyanca, Japonca, Lehçe, Macarca, Portekizce, Romence, Rusça, Sırpça, Tayca, Türkçe, Yunanca. Belgenin ingilizce orjinaline buradan ulaşabilirsiniz. Eğer bu belgeden alıntı yapmak, kopyalamak, yansılamak veya çevirmek istiyorsanız, lütfen kopyalama şartlarına gözatınız.

Rica

Pek çok projenin İnternet sitesindeki nasıl yardım bulunacağını anlatan kısımlarda, bu kılavuza bağ verilmiştir. Bu çok iyi, zaten amaçımızda buydu ama lütfen vermiş olduğunuz bağın yanına küçük bir not iliştirin: Biz sizin projenizin destek bölümü değiliz!

Bu tür bir uyarı olmadığı durumlarda, bazı gerizekalılar, bizim bu tür bir kılavuz yazmakla, bütün dünyanın teknik problemlerini çözmeyi iş edindiğimizi sanmaktadır. Bunu oldukça zor yoldan, defalarca rahatsız edilerek öğrendik.

Bu kılavuzu yardıma ihtiyacınız olduğu için okuyorsanız ve bu belgenin yazarlarından sorunuzun cevabını alıp gidebileceğinizi düşünüyorsanız, siz de gerizekalının birisiniz demektir. Bize soru sormayın. Sorularınızı görmezden geleceğiz. Biz burada, size başınız derde girince nasıl yardım alabileceğinizi söylemek için bulunuyoruz; sizin donanımlarla ve yazılımlarla olan problemlerinizi çözmek için değil. Yazarlarımızdan birisinin, ilgilendiğiniz konu hakkında uzman olduğundan emin değilseniz, lütfen bizi rahat bırakın. Böylece herkes mutlu olsun.


İçindekiler

11.1. Giriş
11.2. Sormadan Önce
11.3. Sorarken
11.3.1. Forumu dikkatlice seçin
11.3.2. Acemileri hedefleyen İnternet ve IRC forumları genellikle en hızlı cevapları verirler
11.3.3. İkinci adım olarak proje posta listelerini kullanın
11.3.4. Anlamlı ve duruma uygun konu başlıkları kullanın
11.3.5. Cevaplanması kolay olsun
11.3.6. Açık, dilbilgisi kurallarına uygun ve sözdizimlerine dikkate ederek yazın
11.3.7. Soruları erişilebilir, standart biçemlerde gönderin
11.3.8. Sorununuz hakkında tam ve aydınlatıcı iletiler yazın
11.3.9. Boyut herşey değildir
11.3.10. Bir yazılım hatası bulduğunuzu iddia etmeyin
11.3.11. Yalakalık, ev ödevleriniz yerine geçmez
11.3.12. Problemin belirtilerini tanımlayın, kendi tahminleriniz değil
11.3.13. Problemin belirtilerini çıkış sırasına göre belirtin
11.3.14. Amacınızı belirtin, yaptıklarınız değil
11.3.15. İnsanlardan özel mesajla cevap vermelerini istemeyin
11.3.16. Sorunuz hakkında açık olun
11.3.17. Kod hakkında soru sorarken
11.3.18. Ödevlerinizi soru olarak göndermeyin
11.3.19. Anlamsız kayıt bölümlerini çıkarın
11.3.20. İletinizi sizin için çok acil olsa bile, çok acil diye işaretlemeyin
11.3.21. Nezaket asla yaralamaz ve bazen oldukça yararlıdır
11.3.22. Sorununuz çözüldükten sonra küçük bir not ile bildirin

11.4. Cevapları Yorumlamak
11.4.1. RTFM ve STFW: Gerçekten çuvalladığınız nasıl söylenir
11.4.2. Eğer cevabı anlamadıysanız...
11.4.3. Kabalıkla ilgilenmek

11.5. Bir zavallı gibi davranmamak hakkında
11.6. Sorulmaması gereken sorular
11.7. İyi ve kötü sorular
11.8. Cevap alamazsanız
11.9. Sorulara yararlı bir şekilde nasıl cevap verilir
11.10. İlgili kaynaklar
11.11. Teşekkür