Giriş

Kamuya açık bir program yazan herkes en azından bir kötü hata raporu alacaktır; hiç bir şey söylemeyen raporlar ("çalışmıyor"), anlamsız raporlar, yeterli bilgi içemeyen raporlar, hatalı bilgi veren raporlar. Aslında kullanıcı hatalarından, başka programların hatalarından veya ağ problemlerinden kaynaklanan hataların raporları.

Teknik desteğin korkutucu bir iş olarak görülmesinin nedeni kötü hata raporlarıdır. Yine de bütün hata bildirimleri işe yaramaz değildir: Ben boş zamanlarımda özgür yazılımlara destek veriyorum ve bazen fevkalade açık, yardımcı ve bilgilendirici hata raporları alıyorum.

Bu belgede bir hata raporunu iyi yapan şeyleri anlatmaya çalışacağım. İdealde dünyadaki herkesin birine hata raporu göndermeden önce bu belgeyi okumasını isterim. Bana hata raporlayan herkesin mutlaka okumasını rica ediyorum.

Kısaca, bir hata raporunun amacı programcının yazdığı programın zayıflıklarından haberdar olmasını sağlamaktır. Hatanın nasıl oluştuğunu kişisel olarak gösterebileceğiniz gibi dikkatli ve detaylı yönlendirmelerle de tarif edebilirsiniz. Eğer programcı hatayı tekrarlayabilirse nedenini anlamak için ilave bilgiler toplayacaktır. Bunu yapamazsa gerekli bilgileri sizin toplamanızı isteyecektir.

Hata raporlarında nelerin gerçek ("Bilgisayarımdaydım ve şunlar oldu"), nelerin tahminleriniz ("Problemin bu olduğunu düşünüyorum") olduğunu olabildiğince açık bir şekilde belirtin. İsterseniz tahminlerinizi yazmayabilirsiniz ama gerçekleri saklamayın.

Bir hatayı rapor ettiğinizde bunu o hatanın giderilmesi için yaparsınız. Programcıya sövmenin ya da kasten yardımcı olmamanın anlamı yoktur: karşılaştığınız şey gerçekten onların hatası olabilir, onlara kızmakta da haklı olabilirsiniz ama onlara ihtiyaç duydukları bilgileri sağlarsanız hata daha hızlı onarılacaktır. Ayrıca kullandığınız program bir özgür yazılım ise yazarı bu programı nezaketinden sürdürüyor demektir. Eğer çok fazla kişi kaba davranırsa bu iyiliklerini devam ettirmeyebilirler.